Otázky a odpovědi – Marek Hyka

Na leteckém dni 27. 8. 2016 v Chrudimi vystoupí i Marek Hyka. Marek je členem reprezentace České republiky v letecké akrobacii v nejvyšší kategorii – UNLIMITED. Stroj, na kterém bude vystupovat je Xtremair XA-41, letoun vyvinutý speciálně pro takzvanou freestyle akrobacii.

 

hyka_1

 

Jak jste se dostal k létání, jaký byl Váš první let a první sólo?

Otec Drahoslav Hyka je již 40 let profesionální práškař a s ním jsem trávil dětství po letištích a jedno z nich je i letiště Sazená, kde působím od svých 18 let jako člen. První sólo za kniplem bylo zde na Blaníku a však úplně poprvé to bylo v 17 letech na závěsném kluzáku na kopci Raná u Loun.

Kolik máte nalétaných hodin?

Velmi málo, začal jsem relativně krátce po motorovém výcviku létat akrobacii a kdo zná, tak uzná že zde hodiny naskakují opravdu pomalu. Tak že akrobatických mám zhruba 500.

 

hyka_2

 

Zažil jste někdy v letadle krizovou situaci? Jakou?

Asi ta nejznamnější, když mi krátce po startu vypověděl službu motor Lycoming 540 u letounu Xtremeair. Stalo se to v Roudnici po vzletu, ozvala se rána a motor byl doslova na kaši. Byl jsem ve velmi špatné pozici i výšce na nouzové přistání, ale nakonec jsem doplachtil se svým xtremeairem zpět bezpečně na letiště.

 

Jaký je Váš nejoblíbenější a nejvysněnější stroj?

Mě baví všechny letadla, těch silných už jsem vyzkoušel mnoho a dnes mě baví spíše nespěchat a užívat si čas ve vzduchu. A co víc čekám na svůj lidem známý Savage Cub, který bude umět sedat v terénu a konečně si mohu létat za dalšími motivy.

 

Co máte na létání nejraději a naopak?

Ten pohled na naši krajinu je prostě jedinečný a volnost pohybu úžasná a v akrobacii dvojnásob. Mám rád i určitou komunitu lidí které mohu potkávat. Co nemám rád je nesoudnost některých lidí a špatný přístup k létání.

 

hyka_3

 

Máte nějakou vtipnou historku/ zážitek z létání?

Tak třeba když jsme si s Radimem Bagarem přebírali náš letoun ve fabrice xtremeair v Německu. Čekali jsme nějaké školení na dost ostrý a překormidlovaný letoun, který jsme chtěli dostat na Sazenou. Jediné co jsme se k našemu překvapení o tomto stroji dozvěděli od leteckého konstruktéra fabriky Philipa Steinbacha bylo – „Co chcete vědět? tady je knipl a je to stejný jako jinde, doleva a doprava, na horu a dolu a tady je plyn“, hmmm tak padl los na Radima a ten letěl. U Drážďan bylo však tak špatné počasí, že po chvíli plazení po zemi Radim našel práškařské letiště s takovou boudou kde měli nějaké UL letouny a tam sednul…. Já ho nabral cestou, letadlo jsme tam nechali a Radim měl školení hotové. V týdnu byla řada na školení pro mě a hodný kluci z Roudnice mě tam hodili. Já odstartoval, ale po chvíli jsem si nebyl jistý palivoměrem (o kterém nám nikdo nic neřekl) a přistál jsem zpět na té malé ploše, tak že jsem byl taky hned proškolen na Xtremeair. Dokoupil jsem raději benzín, ale vymlátil si baterii při dalším startování. Místní měli jen takovou sranda nabíječku a tak mě jeden z nich vzal mezitím do města. To jsem ale netušil že je to specialista na nerost a jiný kamení a že si asi dlouho s nikým nepovídal. Tak jsem vymetal všechny muzea a kabinety škol, kde byli jeho nálezy. Večer už jsem však dosedl na letiště Sazená s naším XA41.

 

Mohl by jste nám v krátkosti představit stroj, se kterým budete vystupovat na Leteckém dni?

XA41 je speciál pro akrobacii velmi mladé a moderní konstrukce. Je na rozdíl od Extry celý z kompozitu. Je velmi tuhý, extrémně obratný, pohodlný na posez s velmi dobrým výhledem. Další výhodou tohoto stroje je jeho dobrá čitelnost na nebi nejen pro jeho barvy, ale také masivnější konstrukci. Přeci jen je to naše závodní létání o koukání ze země na nás a tak velmi důležitý fakt. Zajímavé je také rozebírání a skládání v případě převozu na jiný kontinent. Zde velmi uvažovali a tohle je opravdu sranda. Rozebrat XA trvá asi hodinu a dvě ho dát dohromady. Více k parametrům  na www.xtremeair.de.

 

hyka_4