Otázky a odpovědi – Tomáš Petrman

Tomáš Petrman je další z pilotů, kteří vystoupí na leteckém dni 27.8.2016 v Chrudimi. Tomáš přiletí se světoznámým letounem Z-50.

IMG_3439

 

Jak jste se dostal k létání, jaký byl Váš první let a první sólo?

Můj táta byl plachtařský inspektor, létal motorově jako soukromý pilot jednomotorových a dvoumotorových letadel, takže s mými dvěma bratry jsme na letišti Hosín u Českých Budějovic trávili dětství. Létat jsem ale začal z bratrů jediný, v 15 letech. První let si už moc nevybavuji, což mě samotného nemile překvapuje… Sólo jsme měl poprvé v kluzáku L-13 Blaník OK-1807 22.07.2000 a „vypustil“ mě přísný inspektor Pavel Masař. Celý let jsem si zpíval;-)

 

Kolik máte nalétaných hodin?

6500 hodin na motorových letadlech a ostudných něco malinko přes 100 na kluzácích.

 

IMG_5890

 

Zažil jste někdy v letadle krizovou situaci? Jakou?

Pár jich bylo, ale naštěstí žádná, ze které bych se nedostal… Jedna dokonce hned asi šestý sólový start na kluzáku. Hlavní je se poučit z chyb a nemusí to být jenom ty vlastní a takovýmto situacím maximální měrou zabránit.

 

Jaký je Váš nejoblíbenější a nejvysněnější stroj?

Měl jsem možnost řídit dvoumístnou variantu Spitfiru Mk.IX a tomuto letadlu jsem okamžitě propadnul. Jinak ze mě „běžně dostupných“ letadel je to právě Padesátka.
Nejvysněnější eroplán je mít vlastní Spitfire Mk. Vb a peníze na jeho provoz. To znamená opravdu velkou hromadu peněz. A to také znamená, že vysněným zůstane…

 

 

Co máte na létání nejraději a naopak?

Tak je to hlavně volnost pohybu, kterou jinde člověk nezažije. Další věc, kterou na lítání mám moc rád, je, že neexistují dva stejné lety – vždycky je něco jinačí. Okamžiky, které na létání rád nemám, jsou způsobovány konkrétními lidmi. A za to létání jako takové nemůže…

 

Máte nějakou vtipnou historku/ zážitek z létání?

Pár by se jich jistě našlo, ale jsou jen těžko publikovatelné 🙂

 

Mohl byste nám v krátkosti představit stroj, se kterým budete vystupovat na Leteckém dni?

Kdybych učil létání a někdo neznal Zlín Z-50, tak bych ho nechal po škole 🙂 Každopádně učitel nejsem a protože existují i jiné skupiny lidí, než jsou Blázni Letečtí Obecní, tak Zlín Z-50 je první ryze akrobatický sériově vyráběný letoun na světě. Poprvé letěl v roce 1975 a do poloviny osmdesátých let sbíral jednu medaili za druhou. Vyráběl se do devadesátých let.