Výcvik motorového létání na Letišti Chrudim (LKCR)
Vážený airmane, buď vítán při Tvém prvním kroku do kokpitu! To, že jsi vstoupil právě sem, nemůže být určitě náhoda. Právě na této stránce se otvírá Tvá cesta k oblakům. A to doslova…
Na začátek je třeba osvětlit pár pojmů, pravidel, nároků a možností, které Tě na Letišti Chrudim čekají. Motorový výcvik u nás pořádáme ve dvou kategoriích uznávaných Úřadem pro civilní letectví (ÚCL) České republiky:
Průkaz soukromého pilota letounů
Výcvik PPL (Private Pilot Licence) je první krok v cestě za profesionálním létáním a získáváním dalších leteckých kvalifikací. Získáním licence PPL uděláš první krok v kariéře profesionálního pilota. Osnova výcviku PPL(A) požaduje minimální nálet ve výcviku 45 letových hodin (při zkušenostech z jiné kategorie je možné uplatnit úlevu až 10 hodin).
Průkaz pilota lehkých letounů
Výcvik LAPL (Light Airplane Pilot Licence) je pro nenáročné letce, pro něž je cílem volnočasové létání s letouny v kategorii certifikované podle evropských předpisů. Osnova výcviku LAPL požaduje minimální nálet ve výcviku 30 letových hodin (při zkušenostech z jiné kategorie je možné uplatnit úlevu až 15 hodin). Pro výcvik LAPL jsou kladeny nižší požadavky na zdravotní způsobilost.
Naší hlavní předností je přátelský přístup nadšenců do letectví. Nejsme komerční škola, jsme parta zapálených aviatiků. Naši instruktoři jsou profesionální piloti věnující se výcviku ve svém volném čase.
Výhodou průkazů PPL a LAPL je především:
- mezinárodně uznávaný průkaz pro lety do zahraničí
- možnost létání s většími (vícemístnými) letouny
- výcvik v podání profesionálních pilotů-instruktorů
- možnost dalšího rozvoje leteckých kvalifikací
- nalétávání letových hodin pro kariéru profesionálního pilota
Co mají výcviky PPL a LAPL společného
Věkové hranice
- dovršení 15 let pro zařazení do výcviku
- dovršení 16 let pro první sólo let
- dovršení 17 let pro připuštění k pilotní zkoušce
- ve věku do 18 let je třeba pro vše výše uvedené souhlas obou zákonných zástupců
Naopak není nutná pokročilá znalost angličtiny ani technické vzdělání.
Osnovu výcviku
Výcviky provádíme v souladu s evropskými leteckými předpisy dle part-FCL a proto je adept oprávněn létat ve státech celé EU na letounech v nich registrovaných.
- Výuka teorie, která probíhá zpravidla od ledna do března (pátek navečer, sobota)
- Následují pozemní přípravy s instruktory
- Samotný letecký výcvik
- Základní technika pilotáže
- Lety po okruhu
- Vzlety a přistání
- Nouzové postupy
- Navigační lety
Výcviky PPL i LAPL provádíme na osvědčených letounech Cessna C-172 Skyhawk II:
Zakončení výcviku
- Teoretické zkoušky na Úřadě pro civilní letectví v Praze
- Praktická pilotní zkouška s examinátorem
- Vydáním pilotního průkazu
A co po absolvování výcviku?
Každý absolvent kurzu PPL i LAPL v naší letecké škole má po výcviku možnost si půjčovat letadla naší flotily za zvýhodněné (členské) ceny, podílet se na chodu aeroklubu a po splnění minimálních podmínek nalétaných hodin provádět seznamovací lety pro veřejnost. Výcvikem Tvůj život aviatika teprve začíná!
Přehled finanční náročnosti výcviku PPL versus LAPL
Cena každého výcviku je vysoce individuální a není možná přesná kalkulace. Následující tabulka je orientační s ohledem na konkrétní sazby dané aeroklubem, externími subjekty a časovým penzem stráveným v letounu (ceny platné pro rok 2024).
Položka | PPL | LAPL |
---|---|---|
Letové hodiny C-172 (minimum) | 45 x 4 800 Kč = 216 000 Kč | 30 x 4 800 Kč = 144 000 Kč |
Hodiny instruktora (minimum) | 15 x 400 Kč = 6 000 Kč | |
Výuka teorie pro členy zdarma | 0 Kč | |
Zkouška teorie (ext) | 5 000 Kč | |
Letecký lékař (ext) | 2 000 Kč | |
Skill test (ext) | 1,5 x 4 800 Kč = 7 200 Kč | |
Skill test examinátor (ext) | 1 000 Kč | |
Průkaz radiotelefonisty (ext) | 500 Kč | |
Přistávací poplatky (odhad) | 2 000 Kč | |
Členské příspěvky AKCR (1 rok) | 4 200 Kč | |
Celkem vč. DPH (minimum) | 243 900 Kč | 171 900 Kč |
Délka výcviku odpovídá časovým možnostem žáka i instruktorů, obvykle 1 rok.
Další povinnosti členů aeroklubu (platné pro rok 2024):
- Odpracovaných 40 brigádnických hodin ve prospěch aeroklubu (pokuta 150,- Kč za neodpracovanou hodinu)
- Služba radiotelefonisty (pro piloty – členy) v rozsahu 8 hodin (pokuta 2 000,- Kč za neprovedenou službu)
Dále nabízíme kurzy pro kvalifikace:
TOWING-S – aerovleky (kvalifikace potřebná k vlekání kluzáků)
Ještě váháš s rozhodnutím? Přijď si vyzkoušet seznamovací let. Téměř každý víkend jsme na letišti, stačí si domluvit návštěvu.
Kontakty
e-mail: skola(at)letistechrudim.cz