Další z pilotů, kteří se Vám představí na leteckém dni je Míra Černý. Mistr světa v letecké akrobacii na kluzácích, v kategorii Advanced z roku 2015.
Jak jste se dostal k létání, jaký byl Váš první let a první
sólo?
Létáni se mi líbilo od malička. Od dětství jsem chodil na letiště Točná létat s modely. V 18 letech jsem se poprvé svezl v kluzáku s Milošem Ramertem v Benešově a přesto, že po termickém letu mi nebylo úplně dobře, tak jsem byl natolik nadšený, že jsem se rozhodl pokračovat a udělat si plachtařské papíry. Po tomto prvním letu jsem byl na soustředění na letišti ve Strunkovicích, kde jsem po 5 dnech intenzivního výcviku absolvoval první sólo. Na prvním sóle bylo asi nejzajímavější, že to, že jsem v letadle sám, jsem si uvědomil v podstatě až po vypnutí z aerovleku. A byl to asi jeden z nejhezčích pocitů, co člověk může zažít.
Mou radost následně trochu zchladila sprcha z hadice, na žebříku, na který mě po letu přivázali hlavou dolů.
Kolik máte nalétaných hodin?
Cca 270 na kluzácích, 370 motorově a 60 na ULL.
Zažil jste někdy v letadle krizovou situaci? Jakou?
Na žádnou vyloženě krizovou situaci si nevzpomínám. Trochu nepříjemné bylo třeba vysazení motoru při delším letu na zádech při stoupání do cvičného prostoru pro akrobacii. Ale motor se po chvíli klouzavého letu v normální poloze opět vzpamatoval, takže vlastně žádná krize.
Jaký je Váš nejoblíbenější a nejvysněnější stroj?
Nejoblíbenějším strojem je Zlín Z50M. Vysněným strojem je L39 Albatros, který bych někdy, přesto, že nejsem voják, chtěl pilotovat.
Co máte na létání nejraději a naopak?
Myslím, že létání nemá žádné stinné stránky, takže není nic, co by se mi nelíbilo a naopak miluji pohyb ve vzduch ve všech možných podobách, takže jsem nadšený z každého letu, ať je to akrobatický let na nějakém plnokrevném stroji, nebo vznášení se třeba s kluzákem Šohaj.
Máte nějakou vtipnou historku/ zážitek z létání?
Na vtipnou historku si asi nevzpomenu. Mám rád, pokud mohu někdy vzít do letadla někoho, kdo normálně nelétá a pozorovat to nadšení, které se na těchto lidech projevuje.
Mohl by jste nám v krátkosti představit stroj, se kterým budete vystupovat na
Leteckém dni?
Jedná se o jednomístný akrobatický kluzák Swift S1. Vyrobený a navržený v Polsku pány Edward Marganski a Jerzy Cisowski. Je to speciální stroj pro akrobacii v kategorii unlimited. Je konstruován pro násobky +10 G/-7.5 G, maximální rychlost 287 km/h. Umožňuje létat v podstatě jakékoliv obraty jako motorová akrobatická letadla včetně kopaných prvků. Má velice příjemné a citlivé ovládání a svému pilotovi přináší jen radostné pocity z letu.