Dalšího pilota jsme se ptali v rámci našeho miniseriálu k leteckému dni. Jirka Havliger k nám přiletí s raritní akrobatickou ukázkou Z126 – OK-IFO. Strojům Z126 se přezdívá ,,stopětka“ podle starého vojenského značení C-105.
Jak jste se dostal k létání, jaký byl Váš první let a první sólo?
První let jsem absolvoval ve svých 15ti letech v Chrudimi dvojplošníkem AN 2. Byl to adrenalin, ve výšce 800m přišel pokyn “ vystupte si“. Byl to tedy zároveň i můj první seskok.
Kolik máte nalétaných hodin?
Přibližně 7800, nepočítaje větroně a ultralighty.
Zažil jste někdy v letadle krizovou situaci? Jakou?
Vysazení motoru. Dvakrát to bylo až na zem. Dočasné vysazení při akrobacii nepočítám. Asi nějaké též uvidíte.
Jaký je Váš nejoblíbenější a nejvysněnější stroj?
Jelikož vlastním jen jednu Z126, tak je i nejoblíbenější. Vysněných strojů je celá řada. Třeba Me 163, X-15 nebo Lunární modul Apollo. S těmi už se sice dnes žádný člověk nesveze, ale jízda to musela být řádná.
Co máte na létání nejraději a naopak?
Svobodu pohybu v třírozměrném prostoru. Vůbec nemám rád bezpečnostní kontroly.
Máte nějakou vtipnou historku/ zážitek z létání?
Vtipných historek by se asi pár našlo, ale buď se mohou vypravovat až když děti spí, anebo by je neměl slyšet nikdo z leteckého úřadu.
Mohl by jste nám v krátkosti představit stroj, se kterým budete vystupovat na Leteckém dni?
Zlin Z 126, OK IFO. Legendární Trenér ve své počáteční podobě ještě se čtyřválcovým motorem o výkonu 105 koní. Vyrobena v roce 1954 byla v roce 1982 jako údajně zastaralý a neperspektivní typ určena Svazarmem k sešrotování. K tomu naštěstí nedošlo. Od Svazarmu ji zakoupil p Jiří Mužík a zlé časy přečkala ve stodole u jeho švagra nedaleko Plzně. Tam ji na podzim 2014 objevil můj kamarád a nyní spolumajitel p. Karel Čermák. Pak už zbývalo jen sehnat pár ztracených dílů, přístroje, motor , vrtuli a vše odvézt do Otrokovic k p Milanu Jančářovi, jehož firma Zlin Avion Service provedla generální opravu. Od října 2015 OK IFO opět létá.
Děkujeme Jirkovi za odpověďi a můžeme se těšit na další piloty.
Za použitou fotografii děkujeme Janu Ďáskovi.