Otázky a odpovědi – Jirka Havliger

Dalšího pilota jsme se ptali v rámci našeho miniseriálu k leteckému dni. Jirka Havliger k nám přiletí s raritní akrobatickou ukázkou Z126 – OK-IFO. Strojům Z126 se přezdívá ,,stopětka“ podle starého vojenského značení C-105.

IMG_3456

 

Jak jste se dostal k létání, jaký byl Váš první let a první sólo?

První let jsem absolvoval ve svých 15ti letech v Chrudimi dvojplošníkem AN 2. Byl to adrenalin, ve výšce 800m přišel pokyn “ vystupte si“. Byl to tedy zároveň i můj první seskok.

Kolik máte nalétaných hodin?

Přibližně 7800, nepočítaje větroně a ultralighty.

 

Zažil jste někdy v letadle krizovou situaci? Jakou?

Vysazení motoru. Dvakrát to bylo až na zem. Dočasné vysazení při akrobacii nepočítám. Asi nějaké též uvidíte.

 

Jaký je Váš nejoblíbenější a nejvysněnější stroj?

Jelikož vlastním jen jednu Z126, tak je i nejoblíbenější. Vysněných strojů je celá řada. Třeba Me 163, X-15 nebo Lunární modul Apollo. S těmi už se sice dnes žádný člověk nesveze, ale jízda to musela být řádná.

 

Co máte na létání nejraději a naopak?

Svobodu pohybu v třírozměrném prostoru. Vůbec nemám rád bezpečnostní kontroly.

 

Máte nějakou vtipnou historku/ zážitek z létání?

Vtipných historek by se asi pár našlo, ale buď se mohou vypravovat až když děti spí, anebo by je neměl slyšet nikdo z leteckého úřadu.

 

Mohl by jste nám v krátkosti představit stroj, se kterým budete vystupovat na Leteckém dni?

Zlin Z 126, OK IFO. Legendární Trenér ve své počáteční podobě ještě se čtyřválcovým motorem o výkonu 105 koní. Vyrobena v roce 1954 byla v roce 1982 jako údajně zastaralý a neperspektivní typ určena Svazarmem k sešrotování. K tomu naštěstí nedošlo. Od Svazarmu ji zakoupil p Jiří Mužík a zlé časy přečkala ve stodole u jeho švagra nedaleko Plzně. Tam ji na podzim 2014 objevil můj kamarád a nyní spolumajitel p. Karel Čermák. Pak už zbývalo jen sehnat pár ztracených dílů, přístroje, motor , vrtuli a vše odvézt do Otrokovic k p Milanu Jančářovi, jehož firma Zlin Avion Service provedla generální opravu. Od října 2015 OK IFO opět létá.

 

Děkujeme Jirkovi za odpověďi a můžeme se těšit na další piloty.

Za použitou fotografii děkujeme Janu Ďáskovi.

 

Chcete se proletět letounem Z-126 na kterém se cvičili naši armádní piloti?