Otázky a odpovědi – Ladislav Ábel

Už za pár dní, 27. 8. 2016 se nám na letišti v Chrudimi představí i další z pilotů, pan Ladislav Ábel. Pan Ábel přiletí už poněkolikáté s velmi zajímavou ukázkou jeho ultralehké repliky letounu Jak-3.

 

abel_5

 

Jak jste se dostal k létání, jaký byl Váš první let a první sólo?

No k lítání jsem se dostal tak že, známý měl ve Dvoře Králové letadlo už v roce 98 a tak jednou v hospodě jsem se ho zeptal, jestli by mě mohl svést letadlem. On nato – ,,samozřejmě proč ne“, slovo dalo slovo a po cca 15 minutách rozhovoru se mě zeptal jestli bych si nechtěl udělat pilotní průkaz, já mu nato kývnul a druhý den jsem už seděl ve Dvoře Králové na letišti a bylo to. Můj první let, bylo to vzrušující – když se odpoutáte od země je to prostě něco jiného. Moje první sólo bylo po šesti hodinách lítání a byl to opravdu zážitek, od té doby jsem už nepustil instruktora do letounu.

 

Kolik máte nalétaných hodin?

Do dnešního dne mám nalétáno 1870 h.

 

Zažil jste někdy v letadle krizovou situaci? Jakou?

Jasně kdo ne, po složení zkoušek, tenkrát ještě v Nové Pace s p. Doubkem. jsem letěl domů do Trutnova a odhadem na půlce cesty mi praskl unašeč, takže mi nebývalo nic jiného než s čerstvým piloťákem a ještě mokrým razítkem přistát nouzově na poli, vše dopadlo dobře a vysloužil jsem si od p. Doubka zato tenkrát pochvalu, což mě těší do dnešního dne.

 

abel_3

 

Jaký je Váš nejoblíbenější a nejvysněnější stroj?

Současné době je nejoblíbenější letadlo replika Jak-3 kterou jsme si postavili. Rád bych jednou pilotoval Zlín -50.

 

Co máte na létání nejraději a naopak?

Létání je radost, tomu není co dodat je to prostě něco úžasného brázdit nebe. Má to jednu chybu – je to jenom koníček a létá se jen když je čas nebo letecké vystoupení.

 

Máte nějakou vtipnou historku/ zážitek z létání?

Vtipná historka mě napadá jedna, letěl jsem s kolegou do Hronova, on se odpoutal a říká do rádia, letím se podívat nad Náchod, ale pořád se nevracel a nevracel. Po hodině a půl se objevil a přistál. Na otázku kde byl tak dlouho odpověděl – ,,Kochám se kochám, koukám kolem krásné domečky, červené střechy a najednou pode mnou jezdí tramvaje. A říkám si – sakra v Náchodě tramvaje nejezdí a pak jsem zjistil, že jsem v Polsku nad Valbřichem…“ A co se týče zážitku, tak to je pokaždé když si sedám do éra.

 

Mohl by jste nám v krátkosti představit stroj, se kterým budete vystupovat na Leteckém dni?

Tak je to Replika Jak 3 – Ruské stíhačky z konce druhé světové války, Letoun jsme kompletně postavili v Trutnově za pomocí Mírů Drahošových, letoun je v poměru 82% velikosti, max. rychlost v horizontu je 270 km /h, skvěle se ovládá a je obratné ve všech režimech. Je to celokovový letoun z příhradové konstrukce potažený plechem, motor má z automobilu grand vitara – šesti válec o výkonu 160 koní. Spotřeba letounu je 30 litrů naturalu za hodinu, stoupavost je 9m/s, podvozek hydropneumatický – zavírací. Letoun je postaven co nejvěrněji kopii originálu.

 

abel_4

abel_2